شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

جنگل چیتگر که از آن به عنوان ریه تنفسی شهر تهران یاد می کنند در سال های گذشته به دلایل مختلف طعمه حریق و متاسفانه به خاطر کمبود امکانات و طولانی شدن زمان اطفای آن خسارت زیادی را متحمل شد.

چیتگر

همشهری محله _ ثریا روزبهانی: اکنون مدیریت شهری منطقه ۲۲ تدابیر ویژه ای را برای پیشگیری از این گونه اتفاقات اجرا و بزرگترین بوستان جنگلی غرب پایتخت را به تجهیزات اطفای حریق مجهز کرده است.

«علیرضا علی بخشی» معاون خدمات شهری و فضای سبز شهردار منطقه ۲۲ درباره این اقدام گفت: «بوستان جنگلی چیتگر در مساحت ۸۷۳ هکتار یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بوستان‌های جنگلی شهر تهران به حساب می‌آید، برای اینکه در زمان ایجاد حریق نیازمند اقداماتی برای مهار آتش باشیم، مدیریت شهری منطقه ۲۲ اقدامات گسترده‌ای برای تجهیز این محیط انجام داده‌ است. برج دیدبانی در این بوستان برای کنترل این محدوده احداث شده است تا به شکل مداوم کنترل بوستان صورت گیرد. همچنین چند جایگاه لوله آبگیری تانکر خودروهای آتش نشانی در نقاط مختلف بوستان برای سرعت بخشیدن به فرآیند خودروهای آبرسان امدادی در زمان اطفای حریق جانمایی شده است.»

چیتگر دیگر آتش نمی گیرد

علی بخشی در ادامه افزود: «بوستان جنگلی چیتگر همه روزه به ویژه جمعه‌ها پذیرای طبیعت‌گردان بسیاری است. به همین دلیل در کنار سکوهای استراحت برای شهروندان مخزنی برای برپایی آتش فراهم شده تا آتش به نقاط دیگر بوستان سرایت نکند. همچنین بخش قابل توجهی از بوستان جنگلی چیتگر به شکل شیب‌دار است که مسیرهای خاکی برای تردد خودروهای امدادی مهیا شده و همچنین چندین دستگاه موتورسیکلت مجهز به کپسول آتش نشانی برای گشت‌زنی در این بوستان مستقر است تا در زمان حادثه در نقاطی که دسترسی به سختی وجود دارد اقدام به اطفا حریق صورت گیرد.»

در این محیط جنگلی درختان کهنسالی با قدمت ۵۰ سال وجود دارد و امکان هرس درختان با توجه به جنگلی بودن مجموعه در برخی از نقاط امکان پذیر نیست؛ اما در بخشی که درختان با ارتفاع کمتر عملیات هرس به صورت مداوم انجام و برگ و شاخه‌های خشک آن نیز به بیرون از بوستان منتقل می شود. خوشبختانه در مجموعه بوستان جنگلی چیتگر ایستگاه آتش نشانی مستقر است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن موقع ایجاد حریق اقدام به خاموش کردن آن شود.

کد خبر 655047

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا ابرا هیمی IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    0 0
    به خاطر اینکه می خواستند جنگل راازبین به برندتا اینکه خا نه سازی کنند